Bolt en Wallbox kondigen partnerschap aan om EV-adoptie in Nederland te versnellen

Bolt, een wereldwijde mobiliteitsapp voor on-demand transport, en Wallbox, een van de internationale marktleiders in laders voor elektrische voertuigen (“EV’s”) en energiemanagementsystemen, maken vandaag, 14 augustus 2023, hun partnerschap bekend. Vanaf dit moment kunnen Bolt-chauffeurs in Nederland exclusief een EV-lader voor thuis aanschaffen en laten installeren met korting. De samenwerking is onderdeel van de missies van beide bedrijven om de adoptie van duurzaam transport te accelereren.

Bolt bouwt aan een toekomst waarin personen geen eigen auto meer nodig hebben om zich veilig en gemakkelijk van A naar B te verplaatsen. Door bestaande voertuigen optimaal te benutten en duurzaam vervoer middels e-bikes of e-steps te stimuleren, zet het bedrijf zich in voor een verminderde ecologische voetafdruk in steden.  Door een partnerschap met Wallbox aan te gaan, zet Bolt hierin de volgende stap.

Inmiddels is Bolt actief in 500+ steden wereldwijd waarbij miljoenen chauffeurs ruim 150 miljoen personen vervoeren. Het doel is om zo veel mogelijk van deze chauffeurs te laten kiezen voor een EV, startend in Nederland. Waar het gebrek aan laadmogelijkheden nog altijd een grote reden is die hen weerhoudt van de aanschaf, zo blijkt uit de ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2022, biedt het partnerschap met Wallbox een oplossing. Daarbij komt dat het overgrote deel van het laden thuis plaatsvindt en goedkoper is dan op publieke locaties.

Bolt-chauffeurs krijgen door de samenwerking de mogelijkheid om met een exclusieve korting de populaire Pulsar Max thuislader van het merk aan te schaffen, inclusief installatie, via de Wallbox website of de Bolt app. Op deze wijze wordt duurzaam vervoer in Nederland gestimuleerd.

“Er moeten grote stappen worden gezet om de transitie naar volledig elektrisch in de taxi industrie mogelijk te maken. Momenteel worden zo’n 10% van de taxiritten in Nederland gereden door EV’s. Het is voor Bolt cruciaal om dit proces te versnellen, in lijn met het landelijk beleid zero emissie taxi. ”, aldus Noud Ottens, Senior Operations Manager bij Bolt Nederland. “Met de samenwerking met Wallbox hopen we het voor chauffeurs toegankelijker te maken om voor een EV te kiezen en zich voor te bereiden op de toekomst.”

“Alhoewel onderzoek van ANWB toont dat Nederland voorop loopt in Europa als het gaat om laadfaciliteiten is het nog onvoldoende. Het gebrek hieraan is een van de grootste struikelpunten om niet voor een EV te kiezen, evenals de investering. Als Wallbox willen we het voortouw nemen in een versnelde adoptie van EV’s en dit soort samenwerkingen spelen hierbij een rol. Door Bolt-chauffeurs voordelen te bieden bij de aanschaf van een eigen laadsysteem waarmee ze het laadproces volledig zelf beheren, gaan we samen voor duurzamer stadsvervoer in Nederland”, geeft Frank Jüdell, Regionaal Directeur Noord-West Europa van Wallbox, aan.

Over Bolt

Bolt is een wereldwijde mobiliteitsapp voor on-demand transport. Het bedrijf streeft ernaar om de overgang van eigendom van auto's naar gedeelde mobiliteit te versnellen, en biedt betere alternatieven voor elk gebruik, zoals taxidiensten, gedeelde auto's, e-bikes en e-steps, en bezorging van maaltijden en boodschappen. Bolt is actief in 45 landen in meer dan 500 steden in Europa en Afrika en heeft 150 miljoen gebruikers. Met 260 steden verspreid over 25 landen in Europa is het bedrijf marktleider op het continent.

Over Wallbox

Wallbox (NYSE: WBX) is een internationaal technologiebedrijf met de ambitie om het energieverbruik wereldwijd te verduurzamen. Door elektrisch rijden te stimuleren, werkt Wallbox aan een groenere toekomst. Wallbox biedt een compleet assortiment van geavanceerde laadsystemen en slimme energiemanagementsystemen voor elektrische voertuigen voor de consument, bedrijven en openbare ruimtes. Dit met het oog op innovatie, design en de communicatie tussen voertuigen, het elektriciteitsnetwerk, het gebouw of de woning. Door de inzet van slimme management tools, zoals de myWallbox app en OCPP-toegankelijkheid, biedt Wallbox de gebruikers controle over hun verbruik, om geld te besparen en duurzamer te leven. Het bedrijf is in 2015 in Barcelona opgericht en is inmiddels actief in meer dan 113 landen.